אל"ם (מיל') שמואל פרס (פפר) – המפל"ג העשירי של פלגה 915

בתאריך  20 ליוני נפגשתי בתל אביב עם אל"ם (במיל.) שמואל פרס (פפר) ע"מ לתעד חלק מזיכרונותיו של פפר מתקופת פיקודו על פלגה 915. בתחילת המפגש בקשתי לשמוע מפפר על "אבני דרך" בשרותו הצבאי:

• מפפר התגייס לצה"ל ב 1964, סיים קורס חובלים, מגמת שייט, מחזור י"ד ב 1967, והוצב כס.מ.סט"ר בפלגה 914 עד ינואר 1968.
  • בסוף ינואר 1968 נדרשתי לצאת לנמל שרבורג (במקום לקורס מפקדים). בסמוך ליציאתי טבעה הצוללת "דקר" שהיתה בדרכה ארצה. כמובן של יצאתי לשרבורג. עליתי על אח"י משגב, מיד כשנכנסה לנמל עם הגעתה משרבורג ויצאנו לחפש את ה"דקר".
  • בתום החיפושים, יצאתי לנמל שרבורג וחזרתי כעבור כ- 5 חודשים עם אח"י אילת, כקצין נשק בפיקודו של אלי לוי.
  • כעבור כשנה, יצאתי שוב לשרבורג, , והוצבתי באח"י סופה… (בכל ספינה שהורדה למים, היה סגן + צ'יפ , ולכל הספינות היה מפקד קבוע אחד, משה טבק.
  • אחרי שרבורג הייתי עוזר מפקד הקורס בחובלים. (הייתי הסגן של חיים רז) דודו בן בעש"ט, היה חניך בקורס….
  • קורס מתקדם נשק – סיימתי קורס מתקדם כמצטיין וקבלתי סרן בקיצור פז"מ.
  • סגן מפקד באח"י עכו – כשנתיים.
  • מפקד אח"י חרב – מספטמבר 72 ועד אחרי המלחמה (טורבו היה ק.משמרת גשר).     אגב, כולם קבלו קצור פז"מ (מפקדי הסטי"לים).
  • בתחילת 1974 – רמ"ד בים/6 (ענף נשק) – היה המון כסף לפרויקטים (פונדק = גבריאל 2) התשתי את השייטת בניסויים….
  • ואז … בבוקר יום א' אחד …. מודיעים לי שמפקד החייל , האלוף ביני תלם מחפש אותי…. מגיע ב"לחץ" למשרדו (לאחר שלא הצלחתי להבין למה זומנתי… ולא הבנתי מה עשיתי ? ) כשנכנסתי לחדרו ביני אומר לי: אני צריך לשלוח מפקד סטי"ל לדרום אפריקה. עד מחר אתה נותן לי תשובה….כמובן, מייד כשיצאתי מחדרו פניתי ליומי שהיה רמח"ים, ספרתי לו והוא נתן לי את ברכתו.
  • שהיתי כשנתיים בדרום אפריקה – נהנתי ועשיתי חיים. מקצועית לא התפתח כפי שציפו.
  • עם חזרתי מוניתי למפל"ג 915 – ק. דבורים בכיר. הורדתי את המשפחה (אשתי והילדים… משארם)
  • כעבור כ- 11 חודש פנו אלי שאהיה מפל"ג 31 עשיתי הצלבה עם יוסי לוי שמונה למפל"ג 42. המצב בזירה היה שהוקמו 2 מפלגות סטילים, במסגרת שייטת 4 בפיקודו של אבנר כורה:
    • אני כמפל"ג 42 + מפקד אח"י "קשת" – 3 ספינות "סער 4" וספינת "סער 2" אחד.
    • דני מלמד כמפל"ג 41 –עם שאר ספינות "סער 2 "
  • בעקבות הסכמי ההפרדה הוחלט לפרק את שייטת 4 – הועברתי להיות רמ"ט קס"ח (רמ"ט של יחזקאלי) בגמר רמ"ט קס"ח יצאתי ללימודים…

פפר הגיע לפלגה 915 לאחר נסיון פקודי בספינות שייטת / 3 , ונסיון בתפקידי מטה (ענף נשק),  ור' פרוייקט בדרום אפריקה, באוגוסט 1977.

על תחילת דרכו בפלגה מספר פפר:

הגעתי לפלגה ללא הכרות מוקדמת עם דבורים. אפילו לא הוסמכתי כמפקד דבור. לא זכור לי שבוצעה חפיפה מסודרת.

היו כ- 14 דבורים בפלגה, סיירת בא-טור, סיירת בראס כניסה, סיירת בבסיס שלמה (שארם), ודבור  באילת במסגרת הסיירת של אילת.

זיכרונותיי מתקופת שרותי בפלגה:

• עליות על ריפים
  • אימון פלגתי + אימוני סיירת + מבצעים מיוחדים.
  • מבצע עם סיירת מטכ"ל שהתבטל…
  • נסיעות רבות לסיירות הפרוסות בזירה.

אחד הדברים שטיפלתי בהם ולא הייתי מוכן להשלים עימם זהו נושא הניצים. בסיירת אילת היו שש ספינות מדגם נץ ה"נצים". הודעתי למז"ר שבכוונתי להעלות הסתייגויותי מהפעלת ה"נצים" באילת במסגרת דו"ק מח"י. ואכן כשהגיע תורי לדבר קמתי ואמרתי למח"י. "אני לא לוקח אחריות במקרה ויתרחש אירוע בט"ש באילת"

יומי הנחה לבצע ועדת בדיקה בראשותו של מיכה רם הסמז"ר.  אפיק ז"ל היה מעורב.

במטרה לאמת את טענתי בדבר יכולות מוגבלות מאוד של ה"נצים" (בתחום הגילוי וההפעלה) הוצאנו ס"ג מדרום, בתנועה צפונה … כמובן שהנץ שהיה בסיור לא גילה דבר … מיותר לציין שהס"ג נכנס לאילת מבלי שהנץ גילה אותו.  הדבור בצע את אותה בדיקה וכמובן גילה את הס"ג,  תוך מספר דקות.

נתוני הבדיקה הועברו ליומי שהחליט להפסיק פעילותם של הניצים באילת. לימים נבחנה האופציה שהנצים יהפכו להיות כלי שייט למיקוש בבסיס שלמה (שארם). הוחלט שפלגה טכנית בז"יס תתחזק את הניצים + "מדידה"

כוכבי מעיר ומוסיף:

בתקופה בה הייתי מס"ר באילת (1976) היו לי דבור אחד קבוע לפחות ועוד 4 יתושים. יום אחד מודיעים לי שאני צפוי לקבל עוד 6 כלי שייט קטנים מסוג נץ, מתוכם אחד  נץ "קופה". אני זוכר את הגעתם…. ללא צוות מסודר … חיילים בעייתים מפלגה 914 הועברו אלי לאחר חניית ביניים בכלא 6 …. שלא לדבר על ידע ונסיון הפעלתי. ב"טרייל" הראשון שלי עם נץ…. הלכה לעולמה הדיסקית הצבאית הראשונה שלי …. במהלך ההפלגה השתחרר האטם של צינור יניקת מי הים … ונאלצתי לסגור את הקליפס עם הדיסקית….. לא היו כלי עבודה ….

לאחר שהשתחררתי, זומנתי לפלגה 915 כסמפל"ג של דובי ברם …. בימי קרב … תוך כדי תקיפת מעגן בסמוך לואדי חושחשה …. שמענו בקשר שהנץ "קופה" טבע במיצרי הטיראן ….                                   סוף הערת כוכבי

בנושא העליות על ריפים , סה"כ היו 4 עליות על הריפים.

עלו אצלי  3 מפקדים על ריפים – יורם רוט, פינצ'וק , וינקי.

בראס כניסה עלה דן גור על ריף…. ולא דיווח ….. סיפר סיפורים ….

זכור לי מבצע מודיעין עם מטכ"ל. בצענו איתם החפות …..

לימים עשיתי החפות  גם עם אח"י קשת……

אירוע שהייתי מעורב בו כמפקד תורן – אירוע ה"אגיוס דימטריוס"

בין ראש השנה ליום כיפור 1978 הייתי מפקד תורן בבסיס שלמה (שארם) במסגרת פול של מפקדים תורנים (אני כמפל"ג  915 השתייכתי ל"פול")

יהושע מרום (מורטולה) מפלג 921, מדווח על מטרה בלתי מזוהה במפרץ אילת.

מטרה בלתי מזוהה שעולה צפונה במפרץ אילת … והיא בלתי מזוהה.

הרצל שחף היה מפקד אח"י "רשף" ושהה בסיור בט"ש ואבטחת מתרחצים באזור נואייבה                               נט"ק בסיור בט"ש ואבטחת מתרחצים – באזור דהב.

הנחתי את הנטק להרים עוגן ולזהות את האוניה. הנט"ק נערך ויצא לזיהוי המטרה. בהמשך הוא מודיע לי – השם של האוניה " אגיוס דמיטריוס" אין אנשים בגשר…  מנסה להתנגש בי… מבחין בסירת גומי בירכתיים.

לאחר בדיקה, התברר שהאוניה רשומה בספר אוניות חשודות. שמיר (סירצ'קי) היה מפקד תורן.   מד"ן – קוטיק הקמ"ן אומר לי, זאת לא האגיוס דימטריוס…

הנט"ק קבל אישור ממח"י , האלוף ברקאי (יומי), לבצע ירי מעוזי… ואחר כך אישור ירי מ "0.5 + 20 מ"מ… ואף אחד בגשר לא מגיב…  אחר כך ירו לכוון החרטום…

הסטי"ל אח"י "רשף" הוזנק דרומה… הוכן צוות השתלטות של הנט"ק עלה מעלה, בוצעה השתלטות גם ע"י צוות השתלטות של הסטיל.

מפקד צוות ההשתלטות דיווח שהמחסן מלא חביות T.N.T עם פתיל …

11 תיקי ג'יימס בונד, עם עשרות אלפי דולרים. כל האנשים הורדו לנט"ק.

"צולמו" – כל הממצאים

הרצל שחף, מפקד אח"י "רשף",  הטביע את האוניה – בטווח 6000, עם 5-6 פגזי 76 מ"מ.

אירוע נוסף החקוק בזיכרוני הוא אירוע טביעת הנץ במיצרי טיראן.

• גדעון רז, מינה אותי כקצין בודק, לטביעת הנץ.
  • דוידי מז"ר – דובי ברם מפל"ג 915.
  • בתחקיר הצוות ספר שלקראת התרגיל, הותקנו זבילי פגזי 76 מ"מ מלאים בחול, מביימים "מדידה", פתאום החלו לחדור מים ….
  • הוצאתי דו"ח שהבעיה טכנית ולא בעיה של הפעלת צוות.
  • אבל גדעון לא קבל את הגישה. הוא הבהיר שהוא רוצה "ראשים!!!!
  • יורדים לז'יס , מפל"ג טכני, משה ברונר. ספרנו על הדו"ח ועל דרישת המפקד. בקשתי לבדוק את היבטי התחזוקה המונעת …. והנחיתי : רכזו כרטיסיות אחזקה… תשתו קפה ובנתיים יכינו לכם את הכל. אחרי חצי שעה…לא קורה כלום …. משה בקש לעזוב אותנו… הרגשתי שמשהו לא בסדר… מסתבר ששני נגדים ניסו לפברק כרטיסיות אחזקה מתוכננת, תוך מילויים בדיעבד… וזאת עפ"י הנחיית משה.
  • הלכתי לדוידי וספרתי לו … אמר לי בנחרצות: עשה מה שצריך !!! עם כל הפברוק…
  • הלכתי לרמצ"ד, לחנוך בן אליהו ועדכנתי אותו. – היה בשוק! גם הוא לא מצמץ "לחתוך את כל הראשים"  תוציא דו"ח .
  • אכן הוצאתי דו"ח וברונר שילם…. עד היום הוא כועס עלי.

בהמשך לראיון פפר שלח אלי מייל עם תוספות שהינן חלק בלתי נפרד מסיכום מפגשנו :

כוכבי שלום רב בהמשך לשיחתנו בשבוע שעבר, ברצוני להוסיף לך 2 משימות חשובות אשר בוצעו ע"י הפלגה בתקופת שירותי בה. קורס מפקדי דבורים לסגמי"ם בני שנה בסטילים. הקורס בוצע עם מפקדים במילואים לא זוכר בדיוק התקופה וכמה קורסים. כמדומני חודש – או 5 שבועות זוכר לפחות 3 מחזורים. בנוסף -פיתחנו ביחד עם מהנדסי ציוד 4 – ענף הנדסה , התושבת המיוצבת בצורת קרדן של זרקור הקסנון, במרכז התורן , מעל לראשי הצוות בגשר, משולב עם משורר. התקנה זו איפשרה העסקת מטרה בלילה עם 3 קני ירי לפחות, בשתי הדפנות. קודם לכן היה המתקן של הקסנון מורכב על חצובת 0.5 בגשר, והספינה הוגבלה להעסקת מטרה בלילה בדופן אחת בלבד עם 2 קני ירי. עבדנו מספר חודשים על ניסויי ים של אבי טיפוס שונים, עד להקפאת התצורה הסופית , אשר בהמשך יוצרה ע"י מספנת ח"י , והותקנה בכל ספינות הדבור בח"י. כמדומני שזה מותקן כך עד היום. בברכה, פפר