איך מחליפים דבור ישן תוצרת ארה"ב מסדרה 8 לדבור חדש תוצרת ת. אווירית ב"ש סידרה 9.

צוות דבור 902 1975

 

זה היה בבוקר אביבי קצת לפני פסח 1975, אני, חייל ותיק מנהל טבלת ייאוש לקראת שיחרור צפוי באוגוסט המתקרב.

 

הדבור של לנצר דני מגינוסר. הסגן מפקד הצעיר יוני בר-עוז ז"ל והמפקד בהתמחות יפיע יניר היפה ושאר חברי הצוות:  קארוצ'רו, סנני ,חדד, אנוכי ועוד מספר חיילים מפליגים לנו בשעת בוקר מוקדמת ביום אביבי מקסים מכיוון אבו זניימה לשארם.

קורס הפלגה לכיוון דרום, ים אפס  ,תופעה נדירה במפרץ סואץ.

 

השעה בערך 6 בבוקר, בגשר הפתוח יוני בר-עוז ואני ההגאי. במס למטה כל הצוות ב"רמי קוב" של בוקר עם חביתות ופלברה.

הכל ברגוע… חלומו של כל ימאי להפליג בתנאים כאלה…  המנועים בפול מלא קדימה והשובל יפה מתמיד…

 

ואז בום… חבטה אדירה בחרטום… הדבור מתרומם קצת מהמים ונוחת באמצע ריף, שזה לא המקום לברר איך ולמה הגענו אליו בטעות…

החברה ב"מס"  עפים כולם אחד על השני… יוני ואני נחבטים בגשר הפתוח מעוצמת העצירה. המנועים עובדים משולבים אבל הדבור עומד…

מדמימים מנועים.  שקט. לנצר והצוות עולים למעלה לגשר, הלם מוחלט.  מעכלים את הסיטואציה. הצ'יף, יוני ואני יורדים לאחר כמה דקות מהספיה … צועדים על הריף ועורכים בקרת נזקים. אין חדירת מים (כבר טוב) אבל מצד שני,  אין פרופלורים וההגאים מרוסקים….

לא נעים, קצת פדיחה, אבל  בסופו של דבר, עם כל הצער… עוד חוויה.

 

הדוח לזי"ס היה כמובן מבויש.  לנצר מתעשת ראשון, מכנס את הצוות לשיחת מוטיווציה והרגעה ואומר שנעשה ביחד הכל לצאת מכאן בעזרת חילוץ שיגיע משארם.

לאחר שעות רבות שנידמו לנצח ולאחר שספגנו מעט הערות עוקצניות בקשר… הגיעה נחתת של פלגה 921 ובמבצע בפיקודו של סא"ל מוסה לוי המפורסם מפל"ג 921, חולצנו במשיכה לאחור מהריף ובגרירה מבוישת לשארם…

 

את הכניסה לשארם לאחר כ-20 שעות גרירה, מיותר מלציין כמשהו שהצוות ירצה לזכור.דבור ללא הגאים ופלופלורים… ניגרר על ידי פלגת נמל לרציף הדבורים…. המבטים עלינו אמרו הכל, ואנחנו הצוות התכנסו בתוכנו.

 

למחרת המשך גרירה  משארם לאילת. עוד חוויה קשה מול ים גבוה במייצרי טיראן ורוח צפונית שלא מרחמת עלינו. הנחתת נעה באיטיות מול ים מהקשים שעברו עלינו.

באילת הספנה על הממשה היבש והמתנה להחלטה מי ומה יעלה בגורל הספינה. הצוות מתחיל סבב יציאות ותמיד נישאר אחד בדבור (לא רע לתקופת מה).
ואז מגיעה הבשורה הטובה מכל. הדבור הפגוע יתוקן לא בדחיפות…  אבל אנחנו הצוות שנבחר לקבל דבור חדש מסדרה 900 (דגם "בת עמי") ישירות מהמפעל בבאר שבע.

מכורח הנסיבות המפקד דני לנצר  כבר עבר לקריה בת"א לתפקיד חדש ויפיע ויוני תפסו פיקוד. לאחר כחודש  "סטאלבט" באילת… עלינו כל הצוות לבאר שבע ומשכנו בעזרת המובילים של "תעבורה" דבור חדש "דנדש",  מסדרה 9 במבצע הסעה מעניין ומסובך על הכביש מבאר שבע לאילת.

חוויה מרנינה ומעודדת לאחר חווית הריף באבו-זניימה.

 

לאחר הכשרת הדבור וטריילים עם צוות של ת. אווירית וטקס קצר עם העברתו לחיל הים, הפלגנו לשארם. הפעם נכנסו למפרץ  עם ראש מורם…  על סיפון דבור חדש מסדרה 9 ועגנו לאחר כבוד במקום הראוי לנו.

אני עם הדבור  החדש לא הספקתי להפליג הרבה.  בסוף יולי 1975 יצאתי לחופשת שחרור.

זכור לי שבשתייה לפני השחרור אמרתי לצוות שלפחות אני משאיר להם כלי חדש להתהדר בו…

כך קיבל צוות יפיע-בר עוז, שלא במתכוון … דבור חדש לפני כולם ולא לפי התור המתוכנן.

 

 

 

אלי גרשוני.

You may also like...